יום שני, 26 באוגוסט 2013

בעד אמונה

"רק בגלל הרוח... בתוכי, במוחי, בנשמתי..."

הסמל המודרני של מדינת ישראל - מנורת שבעת קנים ושני ענפי זית בצדדיה - מופיע כבר בחזון זכריה, שנישא למעלה מאלפיים שנה טרם קום המדינה:
"רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ [...] וּשְׁנַיִם זֵיתִים עָלֶיהָ, אֶחָד מִימִין הַגֻּלָּה וְאֶחָד עַל שְׂמֹאלָהּ. וָאַעַן וָאֹמַר אֶל הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי לֵאמֹר, מָה אֵלֶּה אֲדֹנִי? וַיַּעַן הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי [...] זֶה דְּבַר ה' אֶל זְרֻבָּבֶל לֵאמֹר: לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ - כִּי אִם בְּרוּחִי, אָמַר ה' צְבָאוֹת." (זכריה ד' ו').
אולם, אם מקור הדימוי המטאפורי של המנורה וענפי הזית הוא חזון זכריה - אין לכך כל זכר בפרוטוקולים של ישיבות ועדת הסמל והדגל. וגם לא בדברי ההסבר על בחירת הסמל שנשאה הוועדה בפני חברי מועצת המדינה הזמנית. או בעדותם של מעצבי הסמל, האחים שמיר מתל אביב, על תהליך היצירה ומשמעות הסמל שיצרו ("לאחר שהחלטנו להשתמש במנורה, חיפשנו אלמנט נוסף והגענו לידי המסקנה שענפי עץ הזית הם הם הביטוי היפה ביותר לאהבת השלום בקרב עם ישראל. העלים האלה מהווים יחד עם זה גם יסוד דקורטיבי מאד").

ייתכן שחזון המנורה היווה השראה לעיצוב ובחירת סמל המדינה, מבלי שהוזכר... אך גם ייתכן שהם לא זכרו את חזון המנורה מספר זכריה, בחוסר היכרות עם התנ"ך. יכול להיות שהם "ניבאו ולא ידעו מה ניבאו", "ישראל אם לא נביאים הם, בני נביאים הם". ייתכן שחזון זכריה חזה את סמל מדינת ישראל המודרנית, וכך בעצם צפן בחובו את פשר סמל המנורה, לזכרון לדורות הבאים, אלפיים שנה לאחר מכן.

אז מהו פירוש הסמל, שאפילו הוגיו לא ידעו אותו? גם זכריה הנביא לא מבין את פשר הסמל שראה בחזונו ושואל את המלאך: "מה המה אלה?" והמלאך מסביר לו, במילים שהפכו לביטוי מוכר: "לא בחיל, ולא בכח - כי אם ברוחי, אמר ה' צבאות".

קיומה של מדינת ישראל אינו תלוי במספר הטנקים או בגובה התל"ג, בכוחנו הצבאי או בעושרנו ועליונותנו הטכנולוגית, אלא ברוח ה' המפעמת בנו. יש מגוון פירושים לדימוי הויזואלי של המנורה ושני ענפי הזית: ייתכן שמנורת הזהב, שהיתה בבית המקדש, מייצגת את האמונה והמעשה היהודיים והקשר שבין עם ישראל לאלוקיו. ייתכן שענפי הזית, סמל ל"שלום" - כלומר מנוחה ושלווה - מאז שהיונה מצאה מנוח לרגליה אחרי המבול והביאה עלה זית במקורה, סביב המילה "ישראל", מסמלים "שלום על ישראל". ייתכן שיש שני ענפי זית כי הם מרמזים לאיחוד הרוחני והמדיני שאפיין את מלכות ישראל בימי קדם (כפי שמתואר בהמשך נבואת זכריה, "שני בני היצהר" - ה'כהן' וה'מלך'), או היום לדת ולמדינה שעומדות זו לצד זו בהגשמת החלום הציוני. אך המשמעות המהותית, הבסיסית, היא זו שהקיום שלנו אינו מבוסס על העושר והחוזק הצבאי שלנו - אלא על הרוח שלנו.

אולם, בסמל המנורה המודרני חסרים שני מרכיבים שקיימים בחזון המנורה המקורי: גולת שמן, ונרות דולקים (מקור האור העליון, והארת השכינה בתוכנו). 65 שנה אחרי קום המדינה, המנורה עדיין אינה דולקת באש קודש. אך עוד חזון למועד, והיא עוד תאיר, ואורה יזרח לעולם כולו...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה